Životospráva při hemoroidech

Strava

Základním pilířem prevence vzniku hemoroidů je úprava stravy. Tato je ale důležitá i tehdy, když už tyto potíže bohužel máte. Strava by měla mít takovou skladbu, aby bránila vzniku zácpy a naopak podporovala pravidelné vyprazdňování. Měla by obsahovat velký podíl vlákniny. Vláknina je obsažena v celozrnném pečivu, luštěninách, natural rýži, čerstvém ovoci a zelenině, v ořechách a semínkách. Ovoce a zelenina jsou však také bohatým zdrojem vitamínů a minerálů, z nichž jsou pro pevnost žilní stěny významné  zejména vitamíny C, E, K, P. Vitamíny lze užívat také ve formě doplňků stravy, ale přirozeně obsažené v ovoci a zelenině, se v těle lépe vstřebají a zužitkují. Čeho byste se měli naopak vyvarovat, jsou rafinované cukry, kořeněná a smažená jídla.

5 článek

Pitný režim

Pitný režim je nedílnou součástí úpravy vašeho jídelníčku. Denně byste měli vypít 1,5 – 2 litry tekutin. Množství je ale určeno pohybovými aktivitami a ročním obdobím nebo počasím. V letním horku, kdy si vyrazíte na svižnou procházku, budete vaše tělo potřebovat i více než 2 litry tekutin a naopak. Nejvhodnější je čistá voda nebo bylinné čaje, pokud možno neslazené. Do pitného režimu naopak nebudeme započítávat kávu, kakao, kolové nápoje a alkohol. Tyto se obecně doporučuje omezit, a to nejen při onemocnění hemoroidy.

slice-of-lemon-2135548_1280

Pohyb

To, že je pohyb prospěšný pro naše tělo, je chronicky známá věc, ale je potřeba to neustále zdůrazňovat. Ovlivňuje naši imunitu, dýchací a kardiovaskulární systém, ale také trávení, protože napomáhá a podporuje činnost střev a to je důležitý prvek v obraně před zácpou. Ideální je jakýkoliv sport, až na cyklistiku, jízdu na rotopedu a posilování, kdy dochází k námaze při zvedání těžkého závaží. Pokud sportu zrovna neholdujete, zkuste si denně udělat menší svižnější procházku nebo vyběhnout schody. Velmi prospěšné jsou také speciální cviky na posílení svalů pánevního dna a svěračů konečníku. Tímto je například tzv. PLANK – tedy prkno nebo střídavé stahování a uvolňování těchto svalů. Jednoduše zatnout svaly, držet několik sekund a uvolnit a znovu několikrát opakovat. Toto cvičení má obrovskou výhodu, že jej můžete provozovat kdekoliv i na zastávce MHD.

running-573762_1280

Zácpa

Zácpa je problém, který k rozvoji hemoroidů určitě přispěje, a proto je potřeba se jí vyhýbat. Souvisí s výše uvedeným jídelníčkem, pohybem a pitným režimem. Je potřeba vytvořit si pravidelný reflex a snažit se nic neoddalovat, až se to bude lépe hodit. Velmi účinným pomocníkem je po ránu na lačno vypít sklenici vlažné nebo teplé vody. Pokud se zácpou opravdu bojujete a nejde to jinak, můžete použít některé ze šetrných projímadel, jako je například glycerinový čípek, psylium, fíky nebo sušené švestky, lněné semínko apod.

1 hemoroidy - článek

Intimní hygiena

Pokud bojujete s hemoroidy, tak jistě víte, že samotný toaletní papír nestačí. V domácích podmínkách je vše snazší a pohodlnější a bidet nebo sprcha a měkký ručník vše vyřeší. Ale v práci a na cestách je vše jinak a tam je dobré se vyzbrojit speciálními vlhčenými ubrousky na hemoroidy. S tím souvisí také volba vhodného spodního prádla, které by mělo být prodyšné a z přírodních materiálů, protože to syntetické může vaše potíže zhoršit. Je potřeba také zmínit, že byste se při hemoroidech měli vyhýbat koupelím v horké vodě, a to například i v lázních nebo termálních koupelích.

blossom-233838_1920

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení